آموزش, دانستنی

سرخ کن بدون روغن بخریم یا نه ؟

سرخ کن بدون روغن

معایب سرخ کن بدون روغن چیست ؟ برخی بر این باور هستند که مواد غذایی که درون سرخ کن ها تهیه می شود نسبت به مواد غذایی سرخ شده ساده به صورت دستی بسیار بهتر و مفید تر هستند و همچنین از سلامت بالاتری هم برخوردارند.
بله ؛ درست است اما این جمله بدین معنا نمی باشد که این مدل غذاها بدون عیب و ایراد کامل هستند و استفاده روزانه و مداوم از آن ها مجاز است بلکه باید این مورد را برای شما روشن کنیم که غذاهای سرخ شده چه با دستگاه سرخ کن معمولی و سرخ کن بدون روغن و یا چه به صورت دستی تهیه شوند در هر صورت زیان بار هستند .

اینستاگرام ملل کالا رو لطفا فالوو کنید

بررسی معایب سرخ کن بدون روغن

حال به سراغ شناخت معایب سرخ کن بدون روغن برویم . شاید با خود فکر کنید که سرخ کن های بدون روغن به این دلیل که مواد غذای را با کمترین روغن موجود تهیه می کنند از مزایای بسیار بالایی برخوردار هستند و هیچگونه معایبی ندارند
اما در واقع این نوع سرخ کن ها علاوه بر کیفیت خوبی که دارند از مضرات و معایبی هم برخوردار هستند .
 در هر صورت این نوع دستگاه ها با اینکه از روغن استفاده نمی کنند اما با این حال باز هم با حرارتی که دارند انواع پروتئین ها و مواد آب میان بافتی مواد غذایی را از بین می برند
 به همین دلیل غذایی که درون این نوع دستگاه ها تهیه می شود شاید از نسبت به سرخ کن های با روغن ضرر کمری داشته باشند
اما هنوز هم بی ضرر نیستند و در واقع به گونه ارزش غذایی خود را از دست می دهند.

با توجه به برخی از مطالعات مصرف زیاد غذاهای سرخ شده سبب می شود تا مشکلاتی برای سلامتی افراد به وجود می آید و حتی سبب بیماری هایی چون سرطان ها مانند سرطان ریه و پروستات و یا بیماری های دیگری چون دیابت ، فشار خون و …. می شوند.
در نظر داشته باشید که مطلب گفته شده تنها بر اساس حرف و گفتار نیست بلکه چیزی است که به اثبات رسیده .
 راستی یکی دیگر از معایب سرخ کن بدون روغن وجود هیدروکربن ها ، آروماتیک ها و… است که خطرناک هستند .

پس با توجه به معایب سرخ کن بدون روغن غذاهایی که درون سرخ کن های بدون روغن تهیه می شود را کمتر مصرف کنید چرا که مصرف مداوم این نوع غذاها مشکلات بیشمار را برای شما به جود می آورد.

مزایای سرخ کن بدون روغن

پس از بررسی معایب سرخ کن بدون روغن بهتر میدانیم چند تا از مزایای سرخ کن های بدون روغن را هم بررسی کنیم .

1. سرخ کن بدون روغن = دستگاه چندکاره

سرخ کن های بدون روغن برخلاف سرخ کن های معمولی کارایی گسترده تری دارند و آن ها را می توان دستگاه هایی چند کاره معرفی کرد .
به عنوان مثال شما می توانید از این مدل سرخ کن ها برای گرم کردن مواد غذایی خود ، گرم کردن مواد غذایی یخ زده ، گریل کردن یا کبابی کردن انواع گوشت و ماهی ، پختن انواع مافین ها ، کوکی ها ، کیک و بیسکوییت ها و . استفاده کنید. حتی اگر سرخ کن شما در سایز و اندازه بزرگ تر باشد این امکان را به شما می دهد تا بتوانید انواع مرغ و گوشت و یا حتی پیتزا درون آن بپزید . برخی هستند که درون سرخ کن ها دسر هایی چون تیرامیسو و … درست می کنند .

2. سرخ کن بدون روغن دوقلو

برخی از این نوع سرخ کن ها دارای سبد دوقلو هستند که شما می توانید با استفاده از آن ها همزمان چند نوع غذا را درون سرخ کن ها تهیه کنید .

3. سرعت سرخ کن بدون روغن

با استفاده از سرخ کن ها شما می توانید در مدت زمان کمتری مواد غذایی را سرخ کنید به خصوص که اگر لازم باشد برای تعداد افراد کمتری مواد غذایی سرخ شده را تهیه کنید . با استفاده از سرخ کن ها که برخی آن را با نام هواپز می شناسند سرعت فرایند آشپزی افزایش پیدا می کند .

4. شست و شوی راحت سرخ کن

کار با این دستگاه ها چندان مشکل ساز نیست و به علاوه سرخ کن های بدون روغن ایمن تر هستند و نیاز نیست تا نگران ریختن و یا پاشیدن روغن به اطراف باشید . در رابطه با شست و شو هم باید بگوییم که بدنه دستگاه را می توانید با پارچه ای نمدار و تمیز خشک کنید و سبد های داخل سرخ کن بدون روغن را خارج کنید و بشویید .

5. سلامت بیشتر سرخ کن بدون روغن

همان طور که در معایب سرخ کن بدون روغن هم به ان اشاره کردیم ، مواد غذایی که درون سرخ کن های بدون روغن تهیه می شود نسبت مواد غذایی سرخ شده درن سرخ کن های معمولی از سلامت بیشتری برخوردار هستند .

طرز کار سرخ کن بدون روغن

درون سرخ کن های بدون روغن المنت هایی قراردارد که این المنت ها با روشن شدن شروع به کار می کند و هوای بسیار داغی را درون دستگاه ایجاد می کنند . وجود یک فن درون سرخ کن باعث می شود تا هوایی که درون سرخ کن ایجاد شده است به گردش در بیاید و در همه جاهای دستگاه منتقل شود تا بدین گونه تمام مواد غذایی از همه طرف به خوبی ترد و سرخ شوند . با توجه به نوع طرز کار این مدل سرخ کن ها باید بگوییم که آن ها را می توان نوعی هواپز هم دانست .

سبد سوراخ داری برای سرخکن ها وجود دارد تا هوای گرم به خوبی از همه طرف به مواد غذایی برسد . این مدل سرخ کن ها نیاز به روغن زیادی ندارند و تنها با یک قاشق روغن و یا حتی کمتر کار خود را شروع می کنند . نکته ای که وجود دارد این است که برای استفاده از سرخ کن ها بهتر است مواد غذایی را به خوبی هم زنید تا هوای به خوبی ان ها برسد .

تفاوت سرخ کن بدون روغن و سرخ کن معمولی

حال که مضرات و معایب سرخ کن بدون روغن را شناختید بهتر است تا تفاوت آن با سرخ کن معمولی را بررسی کنید . این مدل سرخ کن ها در مقایسه با سرخ کن های معمولی از روغن بسیار فراوانی استفاده می کنند ، برای سرخ کردن مواد غذایی خود نیاز به روغن بسیار کمی دارند . در این نوع سرخ کن ها وقتی که مواد غذایی خود را درون دستگاه سرخ کن بدون روغن قرار میدهیم این نوع دستگاه ها آب موجود در بافت مواد غذایی را می کشند و باعث از بین رفتن آن می شوند . سطح خارجی مواد غذایی بر اثر از بین رفتن مواد قندی و مواد پروتئینی موجود در مواد غذایی ظاهر ترد و کریسپی شکلی پیدا می کند. اما با این حال نرمی و لطافت مواد غذایی در داخل دستگاه حفظ می شود .

سرخ کن های بدون روغن را می توان شبیه به فر های کانوکشن دار دانست . در فر های کانوکشن دار هوایی که درون فضای داخل فر به دام می افتد و همچنین وجود فنی که هوای گرم را به چرخش در میاورد باعث می شود تا مواد غذایی به خوبی پخته شوند و در رابطه با سرخ کن ها هم همین گونه است و مواد غذایی با هوای گرم و داغ سرخ می شوند اما با این تفاوت که گرمای ایجاد شده درون سرخ کن ها بسیار بالاتر از دستگاه های دیگری چون فر ها و … هستند .

راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

برای خرید یک سرخ کن بدون روغن اول از همه لازم است تا معایب سرخ کن بدون روغن را بدانید و بعد از آن هم لازم است تا نکات مهم در راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن را بررسی کنید .

1. گنجایش و ظرفیت سرخ کن بدون روغن

سرخ کن های بدون روغن را میتوان به سه دسته تقسیم کرد که در ادامه این سه دسته را بررسی خواهیم کرد .

سرخ کن بدون روغن سایز کوچک1 تا 2 لیتر
سرخ کن بدون روغن متوسط1.8 تا 2.5 لیتر
سرخ کن بدون روغن سایز بزرگحدود ۵ لیتر یا بیشتر

شما بهتر است گنجایش سرخ کن های خود را بر اساس تعداد افراد خانواده خود خریداری کنید .اما باید به نوع غذایی که قرار است درون سرخ کن ها تهیه کنید هم توجه کنید به عنوان مثال قطعا برای کباب کردن مرغ لازم است تا سرخ کن های بزرگ تری را خریداری کنید . برای خانواده های کم جمعیت و تا 4 یا 5 نفر سرخ کن های بدون روغن دو لیتری کافی می باشند اما برای تعداد افراد 7 تا 8 نفر نیاز است تا به سراغ سرخ کن های 3 تا 6 لیتر بروید .

2. توان مصرفی سرخ کن بدون روغن

قطعا به این امر واقف هستید که هر اندازه توان مصرفی دستگاهی بیشتر باشد آن دستگاه قدرت بالاتری دارد . در رابطه با سرخکن ها هم به همین شیوه است . سرخ کن هایی که توان مصرفی بالاتری دارند هوای داغ را زودتر به جریان در می آورند . اگر قرار باشد درون دستگاه خود مواد غذایی یخ زده را قرار دهید قطعا در این حالت دمای داخل سرخکن و روغن پایین می آید اما اگر توان مصرفی دستگاه شما بالاتر باشد در این حالت دمای داخل سرخ کن و دمای روغن آن خیلی زود به دمای اولیه خود می رسد .

 

3. تنظیمات سرخ کن بدون روغن

تنظیمات برخی از سرخ کن ها بدون روغن به صورت دستی و یا برخی دیگر به صورت دیجیتالی می باشند . قطعا تنظیمات دیجیتالی سرخ کن ها از دقت بالاتری برخوردار هستند . مدل دیجیتالی مدت زمان پخت و تنظیمات دمایی را دقیق نشان می دهد و حتی برخی از آن ها دارای برنامه پخت متفاوتی هستند .

در رابطه با تنظیمات دمایی اغلب در سرخ کن ها گستره دمایی بین 80 تا 200 سانتی گراد است .البته برخی از سرخ کن ها از این قابلیت برخوردار نیستند ، پس اگر می خواهید نمونه هایی از سرخ کن ها را تهیه کنید که مجهز به تنظیمات حرارت باشد نیاز است قبل از خرید دقت کنید تا دستگاه شما از قابلیت تنظیم حرارت برخوردار باشد .

 

4. بررسی برخی از آپشن ها

بعد از بررسی معایب سرخ کن بدون روغن لازم است تا آپشن ها و قابلیت های اان را هم بررسی کنیم . نمونه هایی از سرخ کن ها روانه بازار شده اند که به آن ها اصطلاحا سرخ کن های دوقلو گفته می شود به گونه ای که درون این مدل سرخ کن ها یک سبد دوقلو وجود دارد با این سبد شما می توانید چند نوع غذاها را به صورت همزمان تهیه کنید . حتی برخی از سرخ کن ها از قابلیت و آپشن گریل برخوردار هستند به گونه ای که و از این قابلیت می توانید برای پخت گوشت و ماهی استفاده کنید.برخی از سرخ کن ها به همراه یک کفگیر برای همزدن به فروش می رسند .

5. بهترین سرخ کن بدون روغن

قبل از خرید بهترین سرخ کن بدون روغن لازم است تا ابتدا بهترین مارک های سرخ کن را بشناسید و سپس اقدام به خرید کنید . البته ایمنی سرخ کن ها هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، به همین دلیل لازم است به سراغ بهترین سرخ کن های برقی در بازار بروید تا از ایمنی سرخ کن ها اطمینان داشته باشید .

 

 

ضرات سرخ کن بدون روغن چیست ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مواد تهیه شده درون سرخ کن های بدون روغن شامل موادی هستند که ان ها را مضر نشان می دهد بنابراین همانطور که در معایب سرخ کن بدون روغن هم گفتیم نباید مواد غذایی سرخ شده مداوم و روزانه مصرف کنید.

سرخ کن بدون روغن بهتره یا سرخ کن معمولی ؟

تقریبا می توان گفت ضرر هر دو سرخ کن یکی است اما با توجه به این مورد که سرخ کن های بدون روغن ، روغن بسیار کمی نیاز دارند می توان گفت که غذای آن از ایمنی بیشتری برخوردار هستند .

سرخ کن بدون روغن خوبه ؟

در مقایسه با سرخ کن های معمولی و غذاهای سرخ شده دستی دستگاه های سرخ کن بدون روغن خوب هستند اما در هر صورت معایب و مضرات خود را دارا می باشد .

سرخ کن بدون روغن در چه اندازه و با چه ظرفیتی بخرم ؟

قبل از خرید لازم است تا راهنمای خرید سرخ کن های بدون روغن را در این مطلب مطالعه کنید ، در رابطه با ظرفیت و گنجایش هم باید طبق تعداد اعضای خانواده و مطابق با غذاهایی که می خواهید تهیه کنید تصمیم بگیرید

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *